.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
سکوت در برابر تخلفات دولت

سقوط یک فروند هواپیمای توپولوف دیگر در روسیه و کشته شدن رئیس جمهور لهستان و همراهان، ادامه بحث ها و پیشنهادات مجلس و دولت در خصوص هدفمند سازی یارانه ها در قالب کمیته مشترک، مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در باره انتخابات و گزارش تفریغ بودجه سال 87 و تخلف چندباره دولت در اجرای بودجه مهمترین سوژه هایی هستند که روزنامه های امروز به آنها پرداخته اند.

به گزارش «فردا» موضوع گزارش تفریغ بودجه سال 87 با بازتاب متفاوتی در روزنامه ها روبه رو شده است. در حالی که روزنامه های اصلاح طلب و اصول گرای منتقد دولت خبر تخلف دولت از قانون بودجه را برجسته کرده و پوشش وسیعی داده اند، روزنامه های حامی دولت هیچ اشاره ای به این خبر نداشته اند.

موسی الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با یک خبرگزاری جزئیاتی از تخلفات دولت در گزارش تفریغ بودجه 87 را بیان کرده که بر اساس آن عملکرد دولت از قانون مصوبه مجلس انحراف 72 درصدی دارد. با این حال روزنامه های کیهان، وطن امروز، ایران و رسالت در صفحات امروز خود هیچ اشاره ای به این موضوع مهم نداشته اند.

روزنامه ایران «خدمات کامل درمانی فرهنگیان با بیمه طلایی» را تیتر یک خود کرد و توضیح داد: این طرح از اول اردیبهشت ماه اجرا می‌شود که در آن خانواده فرهنگیان از جمله فرزندان تحت پوشش قرار می‌گیرند اما معلمان نمی‌توانند والدین خود را تحت پوشش قرار دهند. این روزنامه همچنین در خبری دیگر از سقوط هواپیمای توپولف حامل رییس جمهور لهستان و 131 سرنشین و مرگ آنها به هنگام عزیمت به روسیه یاد کرد. ایران همچنین در گزارشی دیگر از «شکایت معاونت حقوقی دولت از اتهام زنی یک نماینده» خبر داد و نوشت: به دنبال توهین به معاون اول رییس جمهور، شکایت رسمی معاونت حقوقی دولت از الیاس نادران تنظیم و به دادسرای کارکنان دولت ارسال شد.

آفتاب یزد « افزایش 33 درصدی تخلفات نسبت به سال 86» را تیتر یک خود کرده که اشاره به گزارش تفریغ بودجه سال 87 است. در توضیح بیشتر این خبر آمده: دولت در سال 87 مجاز بود 3 هزار میلیارد تومان بنزین وارد کند که در عمل بیش از 6 هزار میلیارد تومان بنزین وارد شد. مبلغ 110 میلیارد تومان برای سبد کالای ماه رمضان هزینه شده که تخلف بودجه ای محسوب می شود. این روزنامه اصلاح طلب همچنین در دستور کار قرار گرفتن دو تقاضای تحقیق و تفحص از سوی اصلاح طلبان مجلس را در صفحه اول خود برجسته کرده که یکی تقاضای تحقیق و تفحص از وضعیت بازداشتگاه های کشور به درخواست مصطفی کواکبیان است و دیگری تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به درخواست علی اکبر اولیاء. آفتاب یزد در صفحه دوم خود نیز به نقل از عبدالله ناصری از فعالان سیاسی اصلاح طلب و اعضای سازمان مجاهدین انقلاب نوشته: در صورت فراهم بودن مقدمات اصلاح طلبان در انتخابات شوراها شرکت می کنند.

بهار گزارش تفرغ بودجه سال 87 را در صدر اخبار خود قرار داده و به نقل از ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تیتر زده« انحراف 72 درصدی دولت در اجرای بودجه». در ذیل این تیتر هم آمده: عدم واریز 556 میلیارد تومان مابه التفاوت نرخ گاز به خزانه، موردی از انحراف است. جنازه توپولف سقوط کرده در روسیه که منجر به مرگ رئیس جمهور لهستان شده نیز عکس یک این روزنامه اصلاح طلب شده است. محمد خوش چهره استاد دانشگاه و اقتصاد دان گفتگویی کرده با بهار و در آن مدعی شده که معیارهای دولت برای عدالت نادرست است. بهار در صفحه دوم خود گزارش مفصلی دارد درباره جلسه مشترک دولت و مجلس و اختلاف نظر آنها بر سر قانون هدفمند کردن یارانه ها که در این گزارش خواسته دولت در نشست مشترک این گونه بیان شده« نرخ تورم در سناریوهای یارانه هدفمند کردن را اعلام نکنید».این روزنامه در صفحه 14 خود درباره تحولات سیاسی این روزهای مصر نوشته که انجمن ملی برای تغییر به ریاست محمد البرادعی از تصمیم خود برای تاسیس یک شبکه ماهواره ای برای بیان آرای مخالفان دولت مصر خبر داد.

روزنامه تهران امروز « فرار بزرگ در ایلام» را تیتر یک خود قرار داد و در توضیح آن نوشت: یک گروه ناشناس با انفجار دیوار زندان مرکزی ایلام دو قاتل را فراری دادند. این روزنامه همچنین در تیتر خبر سقوط هواپیمای رییس جمهور لهستان و 166 شهروند آن، تیتر زد: «توپولف روسی متحد آمریکا را کشت». تهران امروز در خبر «تصویب تجمیع انتخابات در مجمع»، از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با شوراها و نیز برگزاری انتخابات مجلس با خبرگان خبر داد. این روزنامه اصولگرای منتقد دولت در یادداشتی با عنوان «آمارهای دل‌انگیز و انتظارات انباشته» به اظهارات نوید بخش برخی از مسئولان که هیچ زمان محقق نمی‌شود اشاره‌ای داشت و چنین نوشت: افزودن بر سطح توقع و انتظارات عمومی از سوی دولتمردان باید مبتنی بر واقعیت های موجود باشد و گرنه ممکن است افزایش این توقعات، تبعات فراگیری در پی داشته باشد که در آن صورت کلیت کشور اعم از مردم و دولت ناچار به تحمل آن تبعات خواهند شد.

جام جم با انتشار عکسی از تکه‌های هواپیمای سقوط کرده رییس جمهور لهستان، تیتر زد: «رییس جمهور هم قربانی توپولف شد». این روزنامه «زندانیان در حصار 3 مشکل» را عنوان خبر دیگر خود انتخاب کرد و در ذیل آن نوشت: ایدز، اعتیاد و افسردگی 3 خطری است که سلامت زندانیان را تهدید می‌کند. جام جم در یادداشتی با عنوان «کارهای ماندگار در سال 89» به قلم علی دارابی قائم مقام صدا و سیما، اجرای هدفمند کردن یارانه ها، برنامه توسعه پنجم، انتخابات شوراها و طرح ها و لوایح اولویت دار را از مهمترین این کارها برشمرد. روزنامه صداو سیما «برگزاری انتخابات، هر دو سال یکبار» را تیتر دیگر خود قرار داد و به نقل از محسن رضایی نوشت: بر اساس این طرح، انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات شوراها برگزار می‌شود.

جمهوری اسلامی تیتر یک امروز خود را به سخنان فرمانده کل ارتش اختصاص داده و به نقل از او نوشته« توان بازدارندگی ارتش در اوج قرار داده». امیر صالحی همچنین گفته است: امروز دشمنان به خیال خودشان کشور را تهدید می کنند، اما تهدید آنان توخالی است و خودشان نیز این را می دانند. تصویب تجمیع انتخابات ریاست جمهوری با شوراها در مجمع تشخیص مصلحت نظام تیتر خبر دیگری است که در صفحه اول جمهوری اسلامی برجسته شده و اشاره به اعلام این خبر توسط دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام دارد که از مصوبه این مجمع در خصوص انتخابات خبر داده بود. بر این اساس انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری هم به صورت همزمان برگزار خواهد شد. سقوط یک فروند هواپیمای توپولوف دیگر که منجر به مرگ رئیس جمهور لهستان و 131 همراه بر فراز روسیه شد هم عکس صفحه یک این روزنامه اصول گرای منتقد دولت شده است.
در میان تیترهای صفحه اول این روزنامه به نقل از یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس آمده: وزارت نفت از بودجه سال 87 14 میلیارد دلار انحراف دارد.

کیهان در صدر اخبار و گزارش های امرذوز خود‍ گزارشی دارد درباره نام گذاری سال جدید که گفتگوهایی است با کارشناسان با الین تیتر« همت و کار مضاعف منشور اقتصادی سال 89». در این گزارش به نقل از وزیر بازرگانی آمده: امیدوارم پیگیری شعار سال 89 به نهضت کاهش قیمت تمتم شده منجر شود. معاون وزیر نفت هم در این خصوص گفته است: ارتقای بهره وری از مهمترین برنامه های بخش نفت و گاز برای تحقق شعار همت و تلاش مضاعف است. کیهان در صفحه 14 خود هم گزارشی دارد از جلسه مشترک دولت و مجلس برای قانون هدفمند کردن یارانه ها که در صدر آن خبر داده« مجلس و دولت در آستانه توافق بر سر افزایش درآمد هدفمندی یارانه ها» هستند. این روزنامه اصول گرای حامی دولا در سرمقاله خود با تیتر« سایه روشن اصلاح یارانه ها» نوشته است: ..نكته اي كه در اين ميان بايد مشخصاً مورد تأكيد قرار داد «سكانداري» رؤساي محترم قواي سه گانه است. به تعبير قرآني «قوا انفسكم و اهليكم». (آيه 6 سوره تحريم) خود و نزديكان و اطرافيان خود را نگه داريد و مراقب باشيد. حلقه اطراف صاحب منصبان چه آن هنگام كه امكان تعامل بهتر و توأم با روح اخوت و حسن ظن را با ساير قوا فراهم كنند و چه آن زمان كه احياناً به تكروي، گروكشي، رقابت هاي كم مايه سياسي يا ذهنيت هاي متوهم و بي پايه دامن بزنند، منشأ اثر و آزادسازي مثبت يا منفي انرژي ها هستند. توانايي مسئولان بايد وقف اداي مسئوليت و تكليف شود نه اينكه حلقه هاي اطرافيان در عمل توانايي ها و اختيارات قوا را هزينه كش و قوس ها و بدگماني ها كنند. مسئله ديگر موضوع استراتژيك مبارزه با تخلفات و فساد اقتصادي است. نبايد در حياتي بودن اين مقوله ترديد كرد. مبارزه با فساد لازمه و مكمل توزيع عادلانه يارانه هاست. در عين حال بايد عنايت داشت كه دستگاه تبليغاتي دشمنان از يك سو و جريان هاي رانت خوار و متضرر از اصلاحات اقتصادي از طرف ديگر، مي كوشند با طرح مجادلات انحرافي و بدگمان كردن دولت و مجلس- و قوه قضائيه- نسبت به يكديگر، اراده و اعتماد لازم براي اجراي دور جديد اصلاحات اقتصادي را از «حاكميت» و «مردم» سلب كنند و فشلي و سستي را جايگزين نمايند. شايد همين يكي از رازهاي نامگذاري سال تازه به عنوان «همت مضاعف» و «كار مضاعف» باشد. تبادل اتهام ميان دولت و مجلس در بحبوحه آغاز يك پروژه بزرگ اصلاحات اقتصادي، كمك به حاشيه سازي است. با تخلف، زدوبند و فساد در هر رده كه باشد نبايد مماشات كرد و بايد خواستار برخورد قاطع شد.(قوه قضائيه در اين باره مسئوليت خطيري بر دوش دارد). اما اتهام پراكني، ترويج بدگماني و القاي فسادزدگي دولت يا مجلس كه طي هفته هاي اخير تصادفاً! شاهد نمونه هايي از آن بوديم، افتادن در دام تبليغاتي دشمنان و رانت خواراني است كه به دلايل گوناگون خود را متضرر اصلي اصلاحات اقتصادي مي دانند. قاطعيت در برابر هر نوع تخلف و فساد، حتماً اما حاشيه سازي و غفلت آفريني مطلقاً ممنوع!..

روزنامه رسالت در خبر نخست خود با عنوان «بازتاب جهانی پیشرفت های هسته ای ایران»، از بازتاب جهانی دستاوردهای هسته ای ایران در رسانه های مطرح دنیا یاد کرده است. این روزنامه در خبری دیگر تیتر«بعید می‌دانم تحریم ها روی ایران اثری داشته باشد» را به نقل از اوباما آورده و نوشت: رییس جمهور آمریکا نسبت به بی تاثیر بودن تحریم ها بر ایران اذعان کرد و گفت: هیچ تضمینی رای اینکه ثابت کند تحریم ها موجب تغییر رفتار هسته ای ایران می‌شود وجود ندارد. روزنامه اصولگرای حامی دولت همچنین در خبری دیگر از تجمیع انتخابات یاد کرد و نوشت: «مجمع تصویب کرد هر دو سال یکبار انتخابات برگزار شود»».

مردمسالاری هم همانند سایر روزنامه های اصلاح طلب تخلف دولت در عملکرد بودجه سال 87 را در صفحه اول خود برجسته کرده و به نقل از یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نوشته« انحراف 72 درصدی دولت از بودجه 87». جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام هم عکس یک این روزنامه اصلاح طلب شده و تصویب انتخابات ریاست جمهوری با شوراها و مجلس با خبرگان هم در توضیح آن آمده است. مردمسالاری در میان تیترهای صفحه اول خود به نقل از دادستان تهران خبر داده که درخواست رفع توقیف از روزنامه اعتماد رد شد. سخنان امام جمعه شمیرانات هم با این تیتر« اعتبار دولتی که در برابر الزامات قانونی ستیزه جویی کند سست می شود» در صفحه آخر این روزنامه آمده و در صفحه دوم واکنش دوباره رحیم مشایی به سخنان الیاس نادران علیه معاون اول رئیس جمهور نیز با این تیتر برجسته شده« ترفندهای دشمنان توسط عوامل داخلی اجرا می شود». مردمسالاری در سرمقاله خود نیز به طرح اختصاص یک میلیون توماند برای هر نوزاد ژرداخته و تاکید کرده که هر چند این طرح به خودی خود امری مثبت است، که باید به فال نیک گرفت اما چند ابهام در این زمینه وجود دارد که باید برطرف شود...

روزنامه وطن امروز «132 کشته در سقوط هواپیمای رییس جمهور لهستان» را در صفحه نخست خود تیتر کرده و در ذیل آن آورد: رییس جمهور، معاون نخست وزیر، رییس ستاد کل ارتش، معاون وزیر خارجه، رییس بانک مرکزی، چند مقام دیگر دولتی و عده ای از نمایندگان مجلس در این سانحه کشته شدند. این روزنامه «درخواست امان نامه توسط اعضای گروهک ریگی» را تیتر دیگر خود قرار داد و نوشت: برخی از سران ارشد این گروهک درخواست امان نامه کرده اند که بخشی در سیستان و بلوچستان در حال رسیدگی است و بخشی هم در اختیار کمیته مرکزی امان نامه است که در تهران تشکیل می‌شود. این روزنامه اصولگرای حامی دولت در یادداشت روز خود با عنوان «سخنی با قوه قضاییه» ضمن تاکید بر ضرورت برخورد با عوامل فتنه، نوشته است: عدم محاکمه آنها مطابق قوانین جاری کشور، ضمن آنکه باز در آینده و مواقف انتخاباتی دیگر، ممکن است حوادث تلخ آن 8 ماه تکرار شود، این بار دست جنایتکاران برای انجام جنایات بیشتر، باز و جرات خائنان برای خیانت به نظام افزون خواهد شد.

روزنامه همشهری «بی توجهی به اولویت های قانون هدفمند کردن یارانه ها» را به عنوان هشدار کارشناسان اقتصادی در پی اختلاف دولت و مجلس بر سر منابع مالی در صفحه نخست خود برجسته کرد که بر مبنای آن اختلاف نظرهایی همچون رقم درآمد حاصل از آزاد سازی قیمت ها، موجب شده که به مسائل مهم‌تری در این رابطه بی توجهی شود. «مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تجمیع انتخابات شوراها و ریاست جمهوری» از دیگر عناوین همشهری است که در آن آمده است: تجمیع انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات شوراها و برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات مجلس خبرگان به صورت همزمان برگزار می‌شود. این روزنامه در خبری با عنوان «مرگ رییس جمهور لهستان در سانحه سقوط توپولف»، آورد: لخ کاژینسکی رییس جمهور لهستان در سانحه سقوط هواپیمای توپولف 154 در غرب روسیه کشته شد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.105 seconds.